Olemme tehneet jo yli 10 vuotta yhteistyötä parveke- ja terassilasituksia sekä aurinkosuojaratkaisuja valmistavan Lumonin kanssa. Molemmat yhtiöt ovat matkan varrella kasvaneet ja uusia ratkaisuja on kehitetty yhdessä. Mika Korkea-aho Mäkelä Alulta ja Antti Aholainen Lumonilta (kuvassa oikealla) pitävät säännöllisesti palavereita. 

Lumonilla on takanaan menestyksekäs kasvun historia aina 1970-luvulta asti. Yhtiö on Mäkelä Alun tapaan perheyritys. Lumonilla uskotaan innovaatioihin, teknologiaan ja yhdessä tekemiseen, mikä on ollut varmasti yhtenä taustatekijänä hedelmällisen yhteistyön muodostumiselle Mäkelä Alun kanssa.

– Ratkaisevaa on ollut Mäkelä Alun kehittyminen sekä oikeanlainen tahtotila olla osa toimitusketjuamme. Tahto kasvaa ja kehittyä yhdessä avoimin kortein on ollut ratkaisevaa, kuvailee Head of Procurement Antti Aholainen Lumon Oy:stä.

– Toimitamme maalattua alumiiniprofiilia Lumonille, mutta kyllähän tässä on kyse syvemmästä yhteistyöstä. Käytännössä voidaan sanoa, että olemme osa Lumonin tuotantoa, sillä maalattu profiili toimitetaan suoraan heidän tuotantolinjoilleen. Olemme hioneet yhteistyötä vuosien varrella yhdessä asiakastarpeeseen sopivaksi siten, että prosessit molemmilla ovat riittävän tehokkaita, Mäkelä Alun myyntijohtaja Mika Korkea-aho taustoittaa.

– Kun sekä omistajilla että mukana olevilla ihmisillä on aito halu kehittää ja haastaa nykyistä toimintaa, silloin on aidosti mahdollisuus tehdä yhteistyöstä jotain todella ainutlaatuista, toteaa myös Petri Mäkelä, Mäkelä Alu Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja omistaja.

 

Omasta varastosta vuokravarastoon ja sen yli

Lumonilla Mäkelä Alun rooli toimitusketjussa nähdään merkittävänä. Yhteistyöllä on suora vaikutus tehokkuuteen ja kustannuksiin.

– Meillä on aiemmin ollut oma profiilivarasto, mistä siirryimme Mäkelä Alun CallOff-palveluun, mikä toimikin sillä hetkellä oikein hyvin. Mutta kun volyymit alkoivat kasvaa, emme voineet enää varastoida profiileja. Mäkelässä tehtiin kuitenkin viime vuonna ratkaisu, joka vaikutti meidän näkökulmastamme profiilisaatavuuteen erittäin positiivisesti: Voikkaalle Kuusankoskelle avattiin yhtiön toimipiste maalaamoineen ja varastoineen. Tällä hetkellä meillä on mahdollisuus saada alumiiniprofiileja tuotantoeräkohtaisesti, valmiiksi pintakäsiteltyinä suoraan Voikkaalta, sanoo Antti Aholainen tyytyväisenä.

– Voikkaan maalaamon sijainti lähellä Kouvolan tehdastamme, ja tehdyt uudistukset toimintamalleihin ja prosesseihin lyhensivät profiilien toimitusaikaa usealla päivällä, hän lisää.

 

Uskoa tulevaan

Lumon on merkittävä yritys Euroopan ja Pohjois-Amerikan parveke- ja terassimarkkinoilla. Tärkeimmät vientimaat ovat Espanja, Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Venäjä, Ranska, Sveitsi ja Kanada. Kaikkiaan konserni työllistää yli 1000 henkilöä. Tuotanto on keskittynyt Suomeen lukuun ottamatta yhtä tehdasta Kanadassa.

Koronasta huolimatta Lumonilla katsotaan odottavaisina ja kehittämishaluisina tulevaan.

– Lumon kasvaa ja kansainvälistyy edelleen. Vahvaa kasvua odotetaan erityisesti kotimaan pientalosektorilta sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta. Emme ole olleet immuuneja koronan vaikutuksille, mutta tästä vuodesta on kuitenkin tulossa liiketoiminnallisesti hyvä, Aholainen kertoo.

Myös yhteistyötä Mäkelä Alun kanssa kehitetään jatkuvasti tulevaisuudessakin.

– Pidämme säännöllisesti strategiapalavereita, joihin osallistuvat omistajat ja yhteistyön avainhenkilöt molemmista yhtiöistä. Kehitämme prosesseja koko ajan paremmiksi.

Kauppakeskus Triplassa Helsingin Pasilassa sijaitsevien asuntojen parvekkeet on Lumon lasittanut. Kuvassa näkyvät kaide- ja parvekelasitustuotteet ovat Lumonin itse suunnittelemia, valmistamia ja asentamia.