Alumiinin käyttö on noussut tämän vuoden kuluessa rajusti. Euroopassa rakennetaan niin, että kohina käy. Ison kasvun alumiinin kysyntään on tuonut myös muun muassa sähköautojen valmistus.

– Mäkelä Alulla tämä tarkoittaa sitä, että tuotanto pyörii täydellä kapasiteetilla, ja budjetti on mennyt uusiksi, sanoo tuotantojohtaja Tero Suomalainen.

– Kysyntä lähti kasvuun viime vuoden lopulla ja räjähti maaliskuussa. Nyt mennään 15–20 prosenttia ajankohtaa kovemmassa kysynnässä, ja näkymät ovat samanlaiset myös lähikuukausille, sanoo myyntijohtaja Mika Korkea-aho.

Kuumentuneilla markkinoilla ovat maailmanlaajuisena ongelmana raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusvaikeudet. Mäkelä Alu on silti pystynyt takaamaan sen, että tekeminen ei ole päässyt asiakkailta loppumaan. Näin on siitäkin huolimatta, että maalien hankinnassa on törmätty ennennäkemättömiin haasteisiin.

– Toimitusviiveemme on pysynyt pienenä. Se on mitattu pääsääntöisesti vain päivissä, sanoo Korkea-aho.

 

Alumiinin saatavuushaasteet eivät ulottuneet Mäkelä Alulle

Alumiinin saatavuusongelma on ollut Euroopassa yleinen huoli, mutta Mäkelä Alulla sitä ei ole ollut.

– Raaka-ainehankintamme perustuu pitkäaikaisiin sopimuksiin kolmen raaka-ainetoimittajan kanssa. Sopimukset takaavat sen, että alumiinia on tullut meille suunnitellun mukaisesti, kertoo hankintajohtaja Ari Kytölä.

Toinen tapa raaka-aineen hankkimiseen olisi niin sanottu spottikauppa.

– Spottikauppa saattaa tietyissä tilanteissa olla vuosisopimuksia edullisempaa. Mutta kun spottimarkkinat tyhjenevät, on alumiinin saaminen täysin sen varassa, onko toimittajilla ylimääräistä raaka-ainetta. Tämän takia moni alan toimija onkin ollut suurissa ongelmissa. Vuosisopimuksella tätä ongelmaa ei ole. Vaikka se saattaa sitoa enemmän pääomaa, juuri tällaisessa tilanteessa nähdään pitkien sopimusten ja kumppanuuksien edut, Kytölä kuvaa.

 

Varaussopimus turvaa toimitukset

Kumppanuuteen ja pitkiin varaussopimuksiin perustuu myös suurin osa Mäkelä Alun omista asiakkuuksista.

Kapasiteettimme suunnitellaan varaussopimusten pohjalta. Jäljelle jäävällä kapasiteetilla vastataan sopimusten ulkopuolisiin tilauksiin.

– Nykyisessä markkinatilanteessa olisikin entistä tärkeämpää, että asiakkaalla olisi varaussopimus. Sillä voimme taata nopeat toimitukset. Varausten ulkopuolisiin tilauksiin kapasiteettia on käytössä vähemmän, ja niissä toimitusajat saattavat pidentyä, sanoo Mäkelä Alun tilaus-toimitusprosesseista vastaava Terhi Rajala.

 

Varaussopimus suunnitellaan asiakkaan tarpeiden mukaan

Mika Korkea-aho ja Terhi Rajala kannustavatkin neuvottelemaan oman vastuumyyjän kanssa varaussopimuksesta, ellei sellaista vielä ole.

– Jos oman kysynnän määrässä on suuria vaihteluita, on tärkeää tarkastella vaihtelun syitä. Asiakkaiden kanssa onkin löydetty toimintatapoja, joilla kysyntää on voitu tasoittaa esimerkiksi muuttamalla tilauskäytäntöjä, kommentoi Rajala.

Vastuumyyjän kanssa kannattaakin keskustella kysynnästä.

Hän muistuttaa myös sähköisten tilauspalveluiden käytön hyödyistä. Joko AluInterface-rajapintaa tai sähköistä Alu-tilauspohjaa käyttämällä nopeuttaa ja selkeyttää tilauksensa käsittelyä.

 

Maalien saatavuusongelma yllätti niiden toimittajatkin

Vaikka toimitusajat on kokonaisuudessaan pystytty pitämään hyvinä, haasteita on tuonut maalien saatavuusongelma.

– Niiden taustalla on maalintoimittajillekin uusi ilmiö: heillä on ollut vaikeuksia saada omia, pääosin Aasiasta tulevia raaka-aineitaan kuten väri- ja sideaineita. Pulverimaalien raaka-aineilla on tällä hetkellä valtava kysyntä ja samaan aikaan Aasian tuonnissa on ollut pulaa niin konteista kuin konttilaivoistakin. Tämä on johtanut siihen, että konttien kuljetuskustannukset ovat kymmenkertaistuneet vuodessa, Ari Kytölä taustoittaa. 

– Vuodenvaihteessa isoin toimittajamme ilmoitti, että heille on tulossa keväällä saatavuusongelmia. Sen kertominen hyvissä ajoin oli kunnioitettavaa ja antoi meille aikaa varautua. Pystyimme tasaamaan hankintoja muille maalintoimittajille.

Pahimmillaan toimitusongelmat vaivasivat kaikkia toimittajia, mutta sama ongelma ei yleensä ollut kaikilla yhtä aikaa.

 

Nopea reagointi tärkeää

Maalien hankinnan ongelmista on tullut ylimääräistä työtä ja myös jonkin verran viivettä toimituksiin. Tilauksiin on jouduttu vaihtamaan toimittajia. Jossain tapauksissa on jouduttu neuvottelemaan asiakkaan kanssa mahdollisesta sävyn vaihtamisesta.

Avainsanoja ongelmien ratkomisessa ovat olleet nopea reagointi ja hankintaosaston, tilaus- ja toimitusosaston, tuotannon ja myynnin sujuva yhteispeli.

Korkea-aho antaa tunnustusta hankintaosastolle, joka on hoitanut maalien vaihdot sujuvasti. Rajala lisää, että IT-osasto on puolestaan tehnyt hyviä uusia työkaluja, joilla tilauksiin liittyvät poikkeamat saatavuudessa tunnistetaan.

– Tilaustenkäsittelyyn maalimuutokset ovat tuoneet uudenlaisia haasteita, ja näissä tilanteissa hankinnan ja IT:n tuki on ollut tärkeää, Rajala sanoo.

 

Varaussopimus pähkinänkuoressa

  • Varaussopimuksella varaat tietyn määrän tuotantomme kapasiteettia ja varmistat, että pystymme toimittamaan sinulle sovitun määrän sovittua alumiiniprofiilia sovitulla aikataululla. Ilman varaussopimuksia tilausten toimitusajat vaihtelevat jäljelle jäävän kapasiteetin mukaan.
  • Oleellista on, että kapasiteettivaraus on määritelty oikein, sillä sopimus on molemminpuolinen sitoumus. Me sitoudumme varaamaan asiakkaalle tuotannosta tietyn kapasiteetin ja hän sitoutuu sen hankkimiseen.
  • Mahdolliset muutokset kapasiteettimääriin on tärkeä ilmoittaa meille hyvissä ajoin, noin neljä viikkoa etukäteen, jotta ehdimme reagoida muutokseen. Näin siis siksi, että me kiinnitämme kapasiteettimme ja suunnittelemme tuotannon työt varausten perusteella.
  • Varaussopimusasiakkaana voit hyödyntää myös muita palveluitamme, jotka tukevat ja edistävät toimintaasi ja sen kannattavuutta. AluStorage®-varastointipalvelumme avulla voit ulkoistaa varastosi meille, jolloin et tarvitse omaa varastointitilaa. Alumiiniprofiilien toimitus varastostamme sinulle voidaan myös automatisoida AluCallOff®-palvelulla.