Kuinka teidän yrityksessänne turvataan se, että asiakkaiden tilaukset saadaan nopeasti tuotantoon? Se perinteinen tapahan on, että raaka-aineita ostetaan isot määrät varastoon mahdollisimman halvalla. Tämä sitoo pääomaa, vaatii tilaa ja vaikeuttaa kasvua ja kehitystä.  

Mäkelä Alun asiakkaiden ei tarvitse toimia näin alumiiniprofiilien hankinnassaan.   

– Tällainen toimintatapa ei ole enää nykypäivää, eikä sillä pystytä vastaamaan yksilöllisiin tilauksiin ja etenkään vaihteleviin erikoisväritoiveisiin, sanoo Mäkelä Alun vientipäällikkö Janne Lager.   

Ei aina halvin, mutta kannattavin tapa ostaa  

Mäkelän asiakaslähtöinen ja asiakkaiden tarpeita kuunnellen syntynyt AluServices®-konsepti on erilainen. Pyrimme tekemään alumiiniprofiilien saatavuuden asiakkaillemme mahdollisimman helpoksi juuri silloin ja sellaisissa erissä kuin tarve on.   

– Tavoitteenamme ei ole myydä tuotetta aina halvimmalla hinnalla vaan tarjota asiakkaalle kokonaisvaltaisesti kannattavin tapa toimia. Lopullinen hintahan ei muodostu vain raaka-aineesta, vaan siihen vaikuttavat koko tuotantoprosessi ja sen tehokkuus. Juuri siihen saumaan me voimme tarjota lisäarvoa räätälöidyillä palvelukokonaisuuksillamme. Kokonaishyödyt tulisi siis laskea pidemmälle kuin ostohetkeen, Lager sanoo.  

Hän painottaa kuitenkin, että pelkästään palvelun hankkiminen, vaikkapa varaston ulkoistaminen, ei riitä. Ostajalla tulee olla selkeä kokonaiskuva yrityksensä toiminnasta. Hänen on nähtävä tuotantonsa pullonkaulat, osattava tunnistaa tavaroiden siirron ja käsittelyn kustannusvaikutukset ja tämä myötä oltava myös valmis muuttamaan prosessia.

Toimitusten järkeistäminen lähtee kokonaiskuvan tarkastelusta  

Kun toimintatapoja, tarvittavia materiaalimääriä ja asiakastilauksia tarkastellaan kokonaisvaltaisesti, voidaan yhdessä Mäkelä Alun kanssa rakentaa paras tapa organisoida tilaukset ja toimitukset. Tämä vaatii kokonaiskuvan miettimistä ja pidemmälle katsomista sekä luottamukseen perustuvaa kumppanuutta alumiiniprofiilin toimittajan kanssa.  

– Tällaista kumppanuuteen, yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen perustuvaa ”Mäkelän mallia” hyödyntää yhä isompi osa asiakkaistamme. Se on tapa, jolla olemme voineet auttaa asiakkaitamme kasvamaan ja kasvaneet itse siinä mukana, sanoo Lager.  

Et sido pääomaa varastoon, mutta sitoudut kumppanuuteen  

Mäkelä Alu lähti kehittämään lisäpalveluitaan pari vuosikymmentä sitten kuunnellessaan asiakkaiden toiveita ja arkisia haasteita. Jo silloin otettiin tavoitteeksi se, että voimme tarjota asiakkaillemme helpompaa ja sujuvampaa arkea, varmoja ja joustavia toimituksia, keinoja laajan profiili- ja pintakäsittelyvalikoiman hallintaan sekä mahdollisuuden kasvuun.  

Meidän mallissamme asiakas ei joudu sitomaan varastoihin isoja pääomia, mutta sitoutuminen kumppanuuteen on avainasia. Se mahdollistaa kokonaan uudenlaiset toimintatavat.  

Tilaus- ja toimitustavat vakioidaan ja rytmitetään asiakaskohtaisesti siten, että profiilien toimitusajat sopivat asiakkaan tuotannon aikatauluun. Mäkelä Alu taas pystyy varaamaan tarvittavan tuotanto- ja varastokapasiteetin, mikä takaa toimitusvarmuuden.  

– Toimitusten vakiointi takaa, että tavaraa on käytettävissä silloin, kun tarvitaan. Se on merkittävä kilpailuetu asiakkaillemme, sillä yksittäisissä tilauksissa puhutaan markkinoilla tällä hetkellä jopa 15–19 viikon toimitusajoista, Lager sanoo.  

Palvelukokonaisuus räätälöidään   

Alumiiniprofiilien hankintaan voidaan yhdistää muita palveluitamme kuten pintakäsittelyt, varastointi, varastonhallinnan automatisointi ja profiilien siirtelyä helpottavat häkkikuljetukset. Profiilituotannon yhteyteen rakennetut varastointi- ja pintakäsittelypalvelut mahdollistavat materiaalitarpeen vaihtelun edellyttämän puskuroinnin järjestämisen juuri oikeaan jalostusketjun vaiheeseen.   

Sähköisten palveluiden avulla tilaaminen on helppoa ja käytössä on ajantasainen tieto toimitusten tilasta. Tarvittaessa tilaaminen pystytään automatisoimaan täysin integroimalla Alun tilausjärjestelmä asiakkaan järjestelmiin.  

Kerro meille, mikä on sinun tarpeesi, niin voimme tarjota sinulle koko kattauksen avaimet käteen -periaatteella.  

Tällaisia hyötyjä voit palveluistamme saada:  

  • yksi toimitus, yksi lasku, nopeasti, tehokkaasti ja varmasti  
  • kaikki erikoisväritkin ovat saatavissa nopeasti  
  • kun ostot ovat jatkuvia, rahan kierto nopeutuu ja kassavirta on tasainen   
  • yrityksesi varastoarvot putoavat, ja rahaa vapautuu muuhun   
  • hukka ja hävikki minimoidaan  
  • mahdollisuus saada omaa varastotilaa muuhun käyttöön  
  • joustava palvelu  
  • jatkuva seuranta ja vuoropuhelu sekä mahdollisuus sopia varausten raamien muutoksista tarpeen mukaan  
  • reklamaation helppous.  

Lue asiakastarinamme 

Riikku Group Oy  

Alavus Ikkunat Oy 

Champion Door Oy